کارگو کالت (Cargo Cult) یه اصطلاحیه که توی حوزههای مختلف به کار میره و به رفتار یا اعمالی اشاره داره که صرفاً به تقلید از شکل ظاهری یک فرآیند یا سیستم انجام میشن، بدون اینکه درک واقعی از مفهوم یا منطق پشت اون وجود داشته باشه.
فرض کن یه سری قبایل توی جزیرهای دور افتاده هستن که توی جنگ جهانی دوم از هواپیماهای ارتش غذا، دارو و وسایل مختلف میگرفتن. وقتی جنگ تموم شد و دیگه خبری از این هواپیماها نبود، افراد این قبیله برای اینکه دوباره همون کمکها رو بگیرن، شروع کردن به ساختن فرودگاههای چوبی و برجهای کنترلی تقلبی، چون فکر میکردن این چیزاست که باعث میشه هواپیماها بیان. اونها حتی نارگیلها رو مثل هدفون روی گوشهاشون میذاشتن و از چوب برای ساختن میکروفون استفاده میکردن، چون باور داشتن که این کارها باعث میشه دوباره کمکها برسه. اما اونا مفهوم واقعی پشت این فرآیند رو نمیفهمیدن؛ فقط ظاهرش رو تقلید میکردن.
حالا بیایم توی دنیای کسبوکار!
فرض کن یه استارتاپ تازهکار شنیده که شرکت بزرگی مثل گوگل تو دفترش تاب و سرسره، میز پینگپنگ و فضاهای بازی قرار داده تا کارمندهاش رو خوشحال و خلاق نگه داره. حالا این استارتاپ هم تصمیم میگیره که توی دفترش یه تاب و سرسره بذاره و چند تا وسیله بازی مثل گوگل. اما مشکل اینجاست که اونها فقط ظاهر کار رو دیدن؛ یعنی فکر کردن همین وسایل بازی به تنهایی میتونه باعث موفقیت بشه. در حالی که گوگل این فضاها رو در کنار یه فرهنگ سازمانی قوی و سرمایهی زیاد و سیستمهای پشتیبانی دیگه قرار داده، مثل آزادی عمل بیشتر برای کارمندها و حمایت از ایدههای نوآورانه!
در نهایت، این استارتاپ ممکنه متوجه بشه که با اینکه دفترش شبیه به گوگل شده، اما تغییری توی عملکرد تیمش نمیبینه. چون اونها فقط به ظاهر کار نگاه کردن و عمق و مفهوم واقعی پشت این تصمیمات رو درک نکردن.
نتیجهگیری
کارگو کالت یادمون میده که صرفاً با تقلید از ظاهر موفقیت دیگران نمیتونیم به همون نتایج برسیم. باید به عمق و مفهوم واقعی کار پی ببریم تا بتونیم موفقیت رو بازتولید کنیم.